Pla d'igualtat entre dones i homes a la Universitat de Lleida (2025-2028)

 Descarregar Pdf

Presentació

La Universitat de Lleida és una organització amb una plantilla superior a 50 persones treballadores i, per tant, està obligada a elaborar, implementar i avaluar un pla d'igualtat entre dones i homes, tal com s'assenyala en l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, modificada pel Reial Decret Llei 6/2019, d’1 de març, de mesures urgents per a la garantia d’igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en el desenvolupament de la seva ocupació.

Un pla d’igualtat, lluny de ser una mera guia d’actuació amb caràcter facultatiu o un pla estratègic, esdevé un acord en el marc de la negociació col·lectiva i, per tant, d’obligat compliment, generador de drets i obligacions i sota control de les autoritats competents en la matèria que tenen potestat per penalitzar en cas de no compliment.

L'Acord núm. 390/2022 del Consell de Govern de 14 de desembre de 2022 va aprovar el Reglament de funcionament de la Comissió negociadora i de seguiment del Pla d’igualtat de la Universitat de Lleida i donava el tret de sortida a l'elaboració de la diagnosi de la situació de les dones a la UdL i el procés de disseny del Pla d'igualtat. La negociació d’aquest pla d’igualtat dona compliment a la seva normativa reguladora: el Reial decret 901/2020, de 13 d’octubre, pel qual es regulen els plans d’igualtat i el seu registre i es modifica el Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball i el Reial decret 902/2020, de 13 d’octubre, d’igualtat retributiva entre dones i homes.

 

Comissió Negociadora i de Seguiment del Pla d'igualtat entre dones i homes a la Universitat de Lleida

L'Acord núm. 390/2022 del Consell de Govern de 14 de desembre de 2022 aprova el Reglament de funcionament de la Comissió negociadora i de seguiment del Pla d’igualtat de la Universitat de Lleida i dona el tret de sortida a l'elaboració de la diagnosi de la situació de les dones a la UdL i el procés de disseny del Pla d'igualtat entre dones i homes de caràcter laboral, d'acord amb la darrera normativa reguladora de plans d'igualtat. 

El Reglament dota dels instruments necessaris a aquesta Comissió en el desenvolupament de les seves funcions, en relació amb el Pla d'igualtat.

La constitució de la Comissió Negociadora i de Seguiment del Pla d’Igualtat de la Universitat de Lleida dona resposta a allò establert a la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la Igualtat efectiva de dones i homes (tant per les organitzacions i institucions de caràcter públic com privat), al Reial Decret Llei 6/2019, d’1 de març, de Mesures urgents per a la garantia d’igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes en el desenvolupament de la seva ocupació, així com al Reial Decret 901/2020, de 13 d’octubre, pel qual es regulen els Plans d’igualtat i el seu registre. 

L'objectiu fonamental de la Comissió és vetllar per l’elaboració i l’aplicació del Pla d’Igualtat entre dones i homes de la institució. En aquest sentit, té la finalitat de realitzar-ne el seguiment, interpretar i resoldre els dubtes que plantegi la seva implementació, prendre les decisions oportunes per a la seva millora o desenvolupament, i avaluar-ne els resultats.

Està participada per una part institucional i una part social, de quatre membres cadascuna i constituïda de forma paritària entre membres que designi el Rector/a (part institucional) i membres dels agents socials amb representació a la UdL (part social), i equilibrada entre dones i homes.  

Les seues funcions són:

a) Negociar i elaborar la diagnosi d’igualtat, així com de negociar les mesures que integraran el pla d’igualtat.
b) Elaborar l’informe de resultats de la diagnosi.
c) Identificar les mesures prioritàries, d’acord amb la diagnosi, el seu àmbit d’aplicació, els mitjans materials i humans necessaris per a la seva implantació, així com les persones o els òrgans responsables, incloent-hi un cronograma d’actuacions.
d) Impulsar la difusió i promoure la implantació del pla d’igualtat en la institució.
e) Modificar o adaptar les mesures o el calendari previst, si escau.
f) Aprovar els informes de seguiment i de l’avaluació final del Pla d’Igualtat.
g) Establir un sistema de seguiment i avaluació del Pla d’Igualtat, per tal de mesurar la consecució dels objectius, el compliment de les mesures, els recursos utilitzats i la participació del personal.
h) Trametre el pla d’igualtat que s’aprovi davant l’autoritat laboral competent als efectes del registre, el dipòsit i la publicació.
i) Informar a les persones membres de la comissió de les mesures aprovades en relació amb el Pla d’Igualtat que hagin estat aprovats pel Consell de Govern.
j) I aquelles altres funcions que li puguin atribuir la normativa i el conveni col·lectiu aplicables, o que acordi la mateixa comissió.

Composició de la comissió

La Comissió, aprovada per Consell de Govern, estarà conformada per una part institucional i una part social, de quatre membres cadascuna. Serà constituïda de forma paritària entre membres que designi el Rector/a (part institucional) i membres que designin els agents socials amb representació a la UdL (part social) en el moment de la constitució de la Comissió.

Les parts respectaran l’equilibri entre dones i homes, i garantiran formació i/o experiència en igualtat en l’àmbit laboral en les persones que hi deleguin. La composició de la part social es regirà per les disposicions normatives corresponents.

Pla d'igualtat entre dones i homes a la Universitat de Lleida (2025-2028)

En la darrera reunió de la Comissió Negociadora i de Seguiment del Pla d'Igualtat de la Universitat de Lleida que va tenir lloc el 7 de març de 2025, es va aprovar el Pla d'Igualtat entre Dones i Homes a la Universitat de Lleida (2025-2028) que va entrar en vigor el 8 de març de 2025.

El document recull un resum de la diagnosi i les mesures del Pla. Així mateix, també podeu consultar i descarregar-vos el document divulgatiu que recull únicament les mesures del Pla. 

Visualització de les mesures del Pla

Mesures de l'Eix A. Cultura organitzativa en igualtat

Mesures de l'Eix B. Igualtat efectiva en el treball

 

Mesures de l'Eix C. Universitat segura i respectuosa

 

 

Diagnosi d'igualtat de gènere. Visualització de dades

El Pla d'Igualtat entre Dones i Homes a la Universitat de Lleida (2025-2028) inclou un resum de la diagnosi de la situació de les dones a la UdL realitzada prèviament. A partir dels resultats d'aquesta anàlisi es va realitzar el disseny del pla, que incideix en els àmbits on la diagnosi ha detectat desigualtats.

Tot seguit, us presentem les principals dades a través d'una eina de visualització de dades a fi de comunicar la informació rellevant de la diagnosi de forma clara i eficient a través de gràfiques estadístiques i gràfiques d'informació:

 

Execució del Pla d'igualtat entre dones i homes a la Universitat de Lleida (2025-2028)

 A continuació, podeu consultar el grau d'execució general de cada línia estratègica i dels objectius específics que s'hi preveuen: 

Informes de seguiment del Pla d'igualtat entre dones i homes a la Universitat de Lleida (2025-2028)

   Darrera modificació: